Vastupidav, nägus ja hõlpsasti kasutatav õuevärav

Teija Aaltonen
Aed ja värav soblikus kerges stiilis. Värava käepide on mugav pihku võtta. | TM Rakennusmaailma

Krunti piirav aed vajab sisse- ja väljakäimiseks väravat, millest nii elanikud kui külalised mugavalt õuele pääseksid. Hea värav on selline, mis maja ja seda ümbritseva taraga harmoneerub, aga selle tähtsaimad omadused on vastupidavus ja kasutatavus.

Õuevärav on maja visiitkaart – kas kutsuv või tõrjuv aia osa. Pererahvas koos külalistega saab selle kaudu õuele ja seejärel sulgeb värav avali sissepääsu privaatseks õuealaks. Värava põhjal saab pererahva suhtes oletusi teha, et millist sõnumit asukad muule maailmale edastavad. Lillede või õueküünaldega ehitud kerge värav on justkui küllakutse. Paljud lisavad õueväravale ka kaunilt kujundatud majanumbri ja postkasti.Väravale kinnitatud turvakaamerasilt või koerapildiga silt "Mina valvan siin" annavad teada, et võõrad ei ole õuele oodatud.
Värav on tihedas kasutuses aastaringselt ja talvised heitlikud ilmad vihmade ja äkiliste külmadega panevad proovile ka luku- ja riivimehhanismid.

Õuevärav on vältimatu turvalisuse tagamisel – et lapsed ja lemmikloomad koduõuel püsiksid. Turvalisust ei tohi eelpool mainitute suhtes unustada ka õuevärava tüüpi valides – et üle värava ei saaks ronida, et seda ei saaks seestpoolt avada, et ka kõige väiksemad ei suudaks värava alt läbi pugeda või pead väravapulkade vahele pista.
Lahtiste kätega isetegija kogub ideid ümbritsevast keskkonnast ning meisterdab pikast puust isikupärase ja meeldiva värava. Pääseb väiksema vaevaga, kui osta raua- ja ehitustarvete poest väravaelemendid valmistoodetena. Müügil on ka immutatud puidust väravaosi, mille võib siis, kui puitosad piisavalt kuivanud, üle värvida.


Sõiduvärav
 

Auto koht õuel määrab ka sõiduvärava laiuse. Kui autoga sõidetakse õule, on vaja ka sõiduväravat. Sõiduväravale lisaks on mõistlik teha ka jalgvärav, kui samaaegselt võib sõiduvärava kaudu liikuda ka inimesi jalgsi või jalgrattal. Laia ja raske sõiduvärava avamine on lastele tülikas ja vaevanõudev. Olenevalt krundi paiknemisest ja selle ühendusteedest võib jalgvärav olla ka teisel pool maja.

Sõiduvärava laiuse otsustamisel tasub hoolikalt arvesse võtta kõiki aastaaegu ja igasuguseid võimalikke olukordi. Sõiduväreava väikseim laius on kolm meetrit, aga kui õuest välja või õuele peab sõitma suure nurga all, teeb laiem väravaauk selle mugavamaks ja pääseb vähema manööverdamisega. Arvesse tuleb võtta ka seda, kuidas talviti õuelt lund koristatakse; kas krundile sõidab ka prügi- või kütteõliauto või kas ikka tuletõrjeauto mahub väravast läbi.
Suurte autode nt viiemeetrine aiavärav on kaalult sedavõrd raske, et väravapostid peab valama betoonist. Kindlaim tulemus saadakse, kui valada maasse koos väravapostidega poste ühendav U-kujuline väravakarkass. Kui väravapostide materjaliks valitakse puu, peaks see olema süvaimmutatud A-klassi puit.


Tugev ja ei ripne
 

Väravast käiakse päeva jooksul mitu korda. Seega on vastupidavus esimene nõue igale väravale. Värava kinnitusvahendid, kruvid, poldid, hinged tasub hankida veidi ülearvestatult, et need kulutusele paremini vastu peaksid.
Pikad ja tugevad latthinged on lühikestest paremad ka siis, kui värav on hakanud ära väänduma ja logisema. Hinged püsivad ümarpeapoltide abil tugevalt kinni.

Ei tohi unustada, et värava puitosad tuleb võõbata enne metallosade paigaldamist!
Kui vana aed hakkab viltu vajuma, saab ka värava lahti vajumine põhiprobleemiks. Et värav lahti ei vajuks, peavad sel olema korralikud rõht- ja püsttoed – nii on värav tugev ja kindel ka põiksuunas. Väravalehe äravajumist saab takistada või parandada, kui panna alumise hingetapi juurest ülespoole kaldtugi.


Hõlpsalt kasutatav
 

Värava mugav kasutatavus tähendab seda, et ka pere väiksemad koolilapsed ja külla tulevad vanemad inimesed saaksid värava vaevata lahti teha. Ka kaalult raske värav peab hingedel kergelt liikuma, et see äravajununa maad ei kaapaks ja et seda lahti tegemiseks poleks vaja kahe käe jõuga tõsta.
Peredes, kus on väikeseid lapsi, peaks värava lukustusmehhanism olema selline, et laps ei oskaks seda ise lahti teha. Kui väravariiv on paigaldatud värava välisküljele, ei ulatu väikesed lapsed seda seestpoolt avama. Lasteaedade väravariivid võiksid olla vedrumehhanismiga.

Automaatikaga töötav värav toob argipäeva palju mugavust. Viletsa ilmaga autoga koju jõudnu oskab hinnata seda, kui ei pea autost kaks korda väljuma, et õuele saada ja et siis enda järel taas värav sulgeda.
Ka olemasoleva lükandvärava või ka hingedel sõiduvärava saab automaatikaga avatavaks ja sulguvaks teha. Kõikidele väravatele väravamootorit paigaldada ei saa – mootoritele on määratletud, kui rasket ja laia väravat need liigutada suudavad. Automaatika puhul on tähtis turvalisus: väraval peab olema turvasüsteem, mis märkab, kui takistus peaks värava ligiduses olema, ning seiskab värava liikumise koheselt.

Sarnased artiklid