Nõuanded, kuidas valutult taluda kriitikat

kodus.ee
Küsi endalt, kas kritiseerijate arvamus on sulle üldse tähtis või on tegemist tavalise tülinorimisega. | Shutterstock

Karm kritiseerimine solvab, ent kui õpid halvakspanuga paremini toime tulema, muudab see sind palju tugevamaks ja edukamaks.

Loe sajani...

Kui saad kriitika osaliseks, võta enne sellele reageerimist aeg maha. Kohene kritiseerija pihta “tulistamine” ei jäta sinust just kõige arukamat muljet. Parem oleks pidada enne vastamist 10minutine paus, veel parem on, kui suudad ööpäeva vastu pidada või üldse mitte välja teha.

 

Alati ei peagi reageerima.

Siin on mõned küsimused, mis aitavad otsustada, kas kustutada asi oma mälust või asuda enda kaitsele, vasturünnakule või kukkuda seletama.
1. Kas selle inimese arvamus on üldse mingil moel õigustatud?
2. Kas ta on proovinud sulle oma arvamust esitada konstruktiivselt ja positiivsel toonil?
3. Äkki on tegemist hoopis tülinorijaga? Kui sul pole midagi tarka öelda, siis on tihti targem suu kinni pidada.


Kõige tähtsam on jääda viisakaks.

90 protsendil juhtudest on viisakas vastus parim võimalus väärikaks väljumiseks kohutavast olukorrast, kus sind on mürgiselt ja täiesti põhjendamatult arvustatud.

 

Vahel võib ka sinul mitte õigus olla.

Mõni olukord nõuab, et ütled: “Sul on õigus, palun vabandust.” See on karm, aga tõsi. Ainsad, kel on alati õigus, on eneseimetlejad, aga see on juba kõrvalekalle. Kui võtad enne vastamist aja maha, kasuta seda järelemõtlemiseks ja proovi olukorda teise inimese seisukohast näha.


Teise kuulamine on elutähtis oskus.

Hea kuulaja kogub teadmisi ja teadmised on võim! Verbaalne kaklus ei vii sind mingilgi moel soovitule lähemale, vaid ainult väsitab. Sa ei pea alati võitma! Reeglina ei õnnestu sul ka teise arvamust muuta – küll aga saad asjad selgeks rääkida.


Võit ei tähenda alati kellegi ületrumpamist.

Kui suudad oma sihikindluse ja agressiivsusega kritiseerijale vastu astuda ja tal suu kinni panna, arvesta võimalusega, et oled teise endast igaveseks eemale tõuganud. Kui sa pole vastast tõsiselt võtnud või oled vastanud kaitsval toonil, võib ta vihastada ja arvata sinust mitte just parimat. Võta teatavaks, et võid asja veelgi hullemaks ajada. Vahel pead näiliselt allajäämist tunnistama, kuigi tegelikult on sul õigus. Ühe lahingu võitmine ei tähenda veel sõja võitmist – elu on pikk, nii et ole arukas.

 

Hinga sügavalt sisse-välja ja astu probleemile vastu.

Soovitatavalt silmast silma. Kui vastaspool on sõber, tuttav või töökaaslane, siis väldi argpükslikku tegevust – ära saada meili või SMS-i. Kui kriitika tuleb mõnelt võõralt või avalikkuse esindajalt, tegele asjaga kohe. Edasilükkamine annab halvale tundele võimaluse kasvada.

 

Ole tänulik.

Kui sa endaga aus olles avastad, et sind kritiseerinud inimesel on (kas või mingiski suhtes) õigus ja ta kavatses olla konstruktiivne, siis täna teda. Vahel on väga raske aus olla ja mõnikord on arvustamise ajendiks tõepoolest mure, mitte õelus.


Liigu edasi.

Ära lase oma vigadel ja möödalaskmistel ning arusaamatustel ennast närima jääda. Alati saab ju paremini ning see on täiesti sinu enda teha.

 

Sarnased artiklid